Er ikke det en selvfølge i dag å hilse når du kommer på jobb? Det må være lov til å forvente at voksne folk har lært denne mest grunnleggende byggesteinen i vanlig folkeskikk? De sier de sjekker inn på Facebook, - men glemmer å hilse sånn på ordentlig.
Hva gjør det med deg når kollegaene ikke hilser? Hva gjør det med teamspiriten når vi slutter å si HEI ?
Jeg har jobbet med mange solide og lønnsomme team gjennom mitt arbeidsliv. De har alle hatt dyktige og godt skolerte ledere. Jeg har vært hyret inn for å bistå til å skape flere hverdagslederhelter – bygge suksessrike team og hjelpe dem å løse andre problemstillinger i hverdagsledelsen.
Felles for disse virksomhetene, er at de alle har ønsket å jobbe med å lage spilleregler for arbeidsplassen. ”Slik gjør vi det hos oss”. Hos alle disse virksomhetene er det en spilleregel som går igjen. ”Hos oss hilser vi på hverandre.”
Når ansatte og ledere ikke hilser på hverandre, - gjør det mye mer med kulturen og den enkelte enn det vi tenker over. Det kan i ytterste konsekvens påvirke prestasjoner og resultater.
Står folk virkelig opp om morgenen og bestemmer seg for å la være å hilse?
Jeg tror ikke ledere eller arbeidstakere, en mamma eller pappa, står og pusser tenner, ser seg i speilet og bestemmer seg for å la være å hilse. Det er kanskje bare blitt sånn. De befinner seg litt i sin egen verden og tenker seg ikke om.
Muligheten med fleksitid spiller kanskje inn. Småbarnsfar og lederen, som kom 10 min over ni, fordi han måtte levere i barnehagen, alle medarbeidere måtte komme før ni, og han kom alltid for sent. Han begynte å snike seg inn på kontoret, helst bakveien, stille og rolig, for ikke forstyrre og vekke oppmerksomhet.
Hvis vi bare bruke litt av tiden vi bruker på Facebook til å si hei, gjør det noe med kulturen hos oss. Et hei sagt med et smil sier mer enn mange ord. Det at jeg sjekker inn i gruppen, gir meg følelsen av tilhørighet, at alle i teamet betyr noe.
Kanskje tenker noen ubevisst at det går ut over effektiviteten og lønnsomheten om han stopper opp og sier hei, for da blir det mer small talk? Hos oss er vi effektive!
Det treffer meg i magen – det gjør noe med meg når kollegaene ikke hilser.
Dette sa en ung mann jeg møtte, og som fortalte at han var nyskilt og var alene uten barn annenhver uke og hvor han ikke møtte særlig mange andre mennesker. Det traff han i magen å ikke bli hilst på.
Opplevelsen av å bli sett og føle seg verdsatt kontra det motsatte, kan utløses ved det lille ordet ”hei” , og når du i tillegg ser opp fra mobilen og ser på den du hilser på forsterkes dette.
Kan det i det lange løp påvirke resultatene at det å ikke hilse på hverandre ble en del av kulturen vår? Vi registrerer i de teamene dette har kommet opp, at det gjør noe med teamspiriten, at denne regelen kommer opp. Et minstemål av anerkjennelse er essensiell for å trives på jobb. Og sterk teamspirit er helt nødvendig for å prestere sammen.
Det er rart å tenke på at det er nødvendig å lage en spillregel for å huske noe av det første mange barn lærer å si etter mamma og pappa. Husk å si HEI når du kommer på jobben i morgen. Det betyr faktisk mer enn du aner at du lar være.
Skrevet av
Trude Falck Bjånes
Trude brenner for at folk skal bli flinkere til å stoppe opp – både alene og sammen. For å reflektere, utforske, våge, vise sårbarhet og høre etter. I en arbeidshverdag som baserer seg på korte frister og hard konkurranse, er slike pauser gull verdt. Vi må ikke glemme verdien av en timeout – om det er en flere dagers samling på fjellet, ved sjøen, i Barcelona. Eller kun et par timers pause i hverdagen.